RSS

,, FLERUL ”

21 Ian

Flerul

 

Fin cunoscător al psihologiei umane, analist profund al semnalmentelor ce reliefează adevăratul caracter, înzestrat cu acel fler cunoscut drept capacitatea de a citi omul, Nelu Tomozei, fost profesor de educație fizică, actualmente pensionar văduv, se dedicase întru totul vechii sale pasiuni, aceea de a-și contempla semenii și de a le descifra și cele mai intime unghere. Când televizorul nu-i oferea subiecți îndeajuns de complecși pentru profunzimea sondării sale, ieșea în fața blocului, dădea o raită prin piață, ședea pe o bancă în parc și era imposibil să nu intre în contact cu cineva suficient de interesant care să-i solicite capacitățile. După ce încheia conversația, individul era ca o carte deschisă în ochii săi, dezgolit de orice paravan. Nelu își savura reușita descuierii încă unui tip uman, mereu, prin aceiași formulă, rostită imperceptibil – …’r-ai al dracu’, las’ că te-am citit eu !

Nu-l surprindea nimic, nu-l mira nimic. La aflarea câte unei vești despre unul sau despre altul, ridica plictisit din umeri – Așa, și…? Păi era clar că așa se va-ntâmpla, îl citisem demult, era un… Decese, îmbolnăviri, accidente…dacă alții erau îngroziți, Nelu le considera mereu inerente, venite firesc, știuse demult cursul, individul respectiv era predispus, o văzuse, o mirosise de oho, acum mult timp. Când un amic i se plângea și îi cerea ajutorul la o supărare, îl muștruluia întâi – …aha, păi eram sigur mă că așa o să pățești…

Punea etichete și calificative cu larghețe, ca un adevărat și excelent cunoscător de oameni. Nu-i vorbă, și vasta experiență îl ajutase. Păi nu-i ușor cu micii chiulangii de gimnaziu care prin fel și fel de tertipuri încercau să fenteze rigurosul său program de gimnastică, alergări și mersul piticului, încercând să-i transforme ora în fotbal de maidan, personal disprețuind acest sport, îl citise, ocupație de derbedei. Fără flerul său de a observa, n-ar fi putut demasca tertipurile micilor pramatii și s-ar fi lăsat dus de nas, ba mă doare capul, ba burta… Ehe, teatru ieftin, era neînduplecat, lucru care i-a atras porecla Zbirul. Aflase și era încântat, să copieze la alte materii, la ora lui nu-l duce nimeni.

Cu timpul, a extrapolat apucăturile elevului pus pe trișat, văzând în fiecare seamăn un potențial individ cu gânduri necurate. Asta i-a ascuțit simțurile, a trebuit să-și dezvolte abilitatea de a ,,citi’’. Ajuns la un nivel respectabil, practice nu exista persoană care să nu poată fi etichetată. Și, după cum știm, marea majoritate a celor ce ne înconjoară sunt mincinoși sau proști… Iar Nelu jongla abil cu termeni din această plajă, generos în a-i atribui în continuarea șablonului arhicunoscut – Ăla e un…, l-am citit !

Într-o seară, la o halbă, expunea conspirativ unor amici, profilul noului chelner de la ,,Cireașa amară’’ – Ăsta e un…atenție cu el, se vede după ochi că umflă nota… Brusc, unul dintre amici și-a amintit ceva

–         Mă, Ștefănescu, ăla de istorie, și-a luat doctoratul…

–         Păi și ? Nu v-am spus că-i un…

–         ?!

–         Păi ce mă, nu știm cum se iau doctoratele…l-am dibuit de mult că-i un jnapan…

–         Stai mă…ha,ha, că am glumit…

–         Ghiță…să știi că mă supăr…ce glume-s astea…uite așa aruncați pe oameni anateme…

–         Da, da…ha, ha…Nicule, mai dă un rând tată…

–         Îl cunoști ?, întreabă Nelu.

–         Nepotă-miu, de la frate, mare bandit…

–         …’ți-ai dracu…îmi spunea mie ceva c-aveți glume-n program…

T.D.

 

 

Lasă un răspuns

 
