RSS

,, ZACUSCĂ ”

23 Aug

Zacuscă

Până mai dăunăzi, habar nu aveam exact ce trebuie și cât și care-i treaba cu zacusa. Sâmbăta trecută doamna Stănescu, vecina, parcă o și aud, la prima oră.

–          Da’ mișcă-te Nelule azi, că nu mai găsești nimic în piață…două sacoșe de gogoșari…vezi, să-ți dea toate ciurucurile… vinete, alegi mai mari, nu stai ca mormolocul să-ți pună ăla ce vrea, ceapă…o pipăi, să nu-mi vii cu d-aia încolțită, hai odată…

–          Stai femeie că tre’ să mai vin odată, nu-s dromader…

–          Ești un amețit, asta ești !

Nu trec două minute și o aud iar, la balcon.

–          Neluleee ! Piper, foi de dafin…hai azi, că parcă te duci după moarte…

În sfârșit, nu știu exact câte drumuri a făcut Nelu Stănescu, câteva tot a făcut, că tot răzbătea când și când – Măi frate da’ mai încet nu poți merge ? Să nu te spargi ! Pauzele de vorbărie erau umplute din belșug cu hodorogeală de borcane și crătiți și pași apăsați.

–          Așa Nelule, acu’ nu te trânti la televizor, treci aici la copt…vezi, să le arzi, să le faci scrum…tot te-a păcălit, mă miram să nu-ți dea câteva stricate, mototol ce ești !

Începuse să răzbată miros de vinete, ardei copți și ceapă prăjită.

–          Uite așa se curăță vânăta, așa, vezi…hai că nu-ți cad unghiile. Și mai închide apa aia, curge ca la nebuni, tot noi o plătim ! Parcă acum ai căzut din lună !

Doamna Stănescu conducea zacuștile cu mână de fier, autoritară și fermă. Mai răzbătea timid și Nelu, uneori.

–          Era o bere-n frigider…

–          Lasă acu’ berea, numa’ la bere ți-e gândul ! Dă oala aia roșie, spal-o frate întâi ! Vrei să  bag la cuptor cu praf pe ea ?

O bucată bună s-a lăsat liniștea. N-am mai auzit decât scurte exclamații – Nelule, o minunăție !.Arată de nu se poate ! Doar pe seară forfota s-a reluat.

–          Ține omule borcanul ăla bine că mi-l faci țăndări pe covor ! Nu le umple ochi, strânge bine capacele, te strâng de gât dacă fac mucegai !

–          Ce ți-o trebui atâta…aia de anu’ trecut e tot în cămară…nici n-am gustat-o.

–          Taci și nu mai comenta, știu că adori să trândăvești…

La vreo două zile, îi ajut să mute un șifonier, iar domna Stănescu îmi dă și mie un borcan cu zacuscă. Nici nu apuc să gust, că mă pomenesc cu Nelu, zice –

–          Ăăăăă…cu zacusca aia…vezi și tu, las-o așa că mă bagi în bucluc. Noi, betegi cu stomacul…nici nu punem în gură, facem așa, să fie…  Jigodia aia de țăran mi-a dat niște gogoșari iuți de iei foc, nervos, cam scăpai și piper…mori, de află Tanța mă omoară. Las-o dracu’, îți aduc eu alt borcan, de tura trecută, abia reușii să le rotesc…

T.D.

 

3 răspunsuri la „,, ZACUSCĂ ”

  1. oanaclara

    23/08/2010 at 7:11

    D-na tanta, o gospodina care nu prea are cu cine face treaba…pt ca barbatul ala al ei e lipsit de bun-simt, ca majoritatea barbatilor de altfel…

     

Lasă un răspuns

 
