RSS

,, GIPSY THINGS ”

23 Apr

Gipsy

Vis a vis de recenta recidivă a ,,actorului’’ de etnie rromă din premiatul film ,,Eu, când vreau să fluier, fluier’’ și de ce reprezentanții etniei sunt priviți așa cum sunt priviti… Nu știu dacă vă mai amintiți, cravata de pionier se prindea cu un inel de plastic… Aveam în clasă un coleg mai tuciuriu care nu fusese făcut pionier, datorită rezultatelor slabe. Totuși, fiind mai vânjos, ne deposeda sistematic de acele ,,accesorii’’… El, neavând cravată, ce făcea cu ele…e o dilemă. Învățătoarea îl ,,corija’’ periodic, atât la ,,palmă’’ cu rigla, cât și înștiințându-i părinții. În zadar, noroc că a venit revoluția și…gata cu cravata și inelul…

Recent l-am văzut pe stradă pe fostul colecționar de inele. De dragul amuzamentului și a vremurilor apuse, am vrut să-l salut și să-i reamintesc amical de trăsnăile copilăriei… Dar, brusc, m-am răzgândit. De ce ? Sincer, mi-a fost teamă. Mai mult ca sigur nu mă mai ține minte, apoi, la fel de sincer, nu arăta deloc …prietenos… Înțelegeți ideea și cam ce inspira. Sigur, nu etichetezi un om strict după aspect, însă, mi-am mai abordat vechi colegi, dar fără a avea această reținere. Poate-s subiectiv, dar pur și simplu mi-a fost teamă să…să nu știu ce. Bănuiți voi…toți sunteți reticenți la vederea unui ins mai…

Nu am idei preconcepute sau de natură rasială, însă asta este… De obicei nu ezit să abordez vechi colegi, dar toată ,,aura’’ acestui fost coleg mi-a trezit instinctul de autoconservare, care mi-a spus că-i mai…sănătos să-mi văd de treabă. Cu toate că am cunoscut și cunosc rromi chiar de treabă, lăsând la o parte limbajul și ,,volubilitatea’’ specifică, în general. Chiar în bloc locuiește o familie. Nu supără cu nimic pe nimeni.

De unde această rezervă față de majoritatea acestei etnii ? Păi știm de unde, n-are sens să mai spun. Tot ce pot spune, sigur, e că motivul nu provine din faptul că nu-mi plac mie oamenii cu un ten mai măsliniu, din contră. Degeaba ne mai erijăm unii în concilianți fără pereche. Dacă, spre exemplu, ați afla că, ușă în ușă cu voi, urmează să se mute o familie de rromi. Punem pariu că v-ar pica ,,super’’ ? Sigur, pot fi oameni ok, dar sunt sigur că oricine, din start, ar zice ,,Of, niște români, nu se găseau ?’’.

Cine poartă vina acestei percepții ? E un subiect amplu, de ce și cum de nu sunt integrați social așa cum ar trebui. Ba sărăcia, ba că noi nu suntem toleranți etc. Pardon, toleranți…eu am vrut să-l salut pe acel om, dar, nu-i vina mea că avea tatuat pe braț cele ,,cinci puncte’’, semn al unei detenții și nici că urla la mobil, pe stradă, ca și în codru… Nu, e vina ,,culturii’’ etniei sale, poate mai rebelă și anti-…., păi cam anti tot. Sorry, cultura ,,de ușa cortului’’ nu face parte din ,,patrimoniul național’’, așa că, cei care, chipurile, reprezintă etnia, la nivel politic, instituțional etc să pună mâna și să-și ,,educe poporul’’. Eu unul, am toată deschiderea, dacă-s oameni cinstiți, no problem. La academia militară am avut alt coleg de etnie rromă. Jos pălăria, deci se poate, nu-l jignea și nu-l persecuta nimeni că-i țigan. Totul e să vrea și ei. Din păcate…vezi cazul Papan Chilibar…chemarea originilor… Trist. Nu etichetez o întreagă etnie, legile cu privire la discriminarea rasială interzic, e vorba de percepție, iar cum percepem noi pe sus amintiții…știm, nu-i vina noastră și nici ilegal.

T.D.

 
 

5 răspunsuri la „,, GIPSY THINGS ”

  1. oanaclara

    23/04/2010 at 5:28

    Ai dreptate. Si eu am avut colegi rromi carora nu aveai ce sa le reprosezi. In scoala generala aveam unul care prin clasa a sasea isi crestea fratii, gatea, facea curatenie si venea si la scoala. Nu era un elev stralucit, dar tinand cont de faptul ca pentru varsta lui avea destule probleme, e de apreciat ca venea la scoala. Am si acum colegi de serviciu rromi . Sunt 2 la numar…niste oameni foarte de treaba.
    Din pacate mult mai multi sunt cei care sunt pusi pe rele. Si ala de mi-a spart o tripla la masina in parcarea unui supermarket tot rrom era. Aveam bani doar pe card si l-a deranjat ca nu am avut ce sa ii dau.
    Exemple sunt multe si parerile sunt impartite.

     
  2. Cati Lupaşcu

    23/04/2010 at 6:52

    Ai vazut aseara la stiri scandalul de la spitalul din Pitesti? Daca da, acesta e raspunsul. Din asemenea cauze. Si poate sa bage Guvernul, Uniunea Europeana sau autoritatile locale de o mie de ori mai multi bani cat baga acum in aceste comunitati (si sunt sume importante) ca tot nu vor reusi ceva… cel putin cu actuala generatie.

     
    • Daniel Tudose

      23/04/2010 at 6:56

      de acord, am vrut sa fiu elegant, dar adevaru-i crunt, termenul ,,irecuperabil” e cel deffinitoriu

       
  3. coramica

    23/04/2010 at 9:21

    Acuma, ce sa zic, depinde de lipsa lor de educatie si de cum ii priveste lumea. Am prieteni printre ei sunt foarte ok, dar am observat ceva ciudat: la rromii care au ajuns cat de cat sa se civilizeze nu le mai pasa de cei mai „prapaditi”, ca sa folosesc un termen de-al amicilor mei. Amicii mei chiar nu stau de vorba cu niste tigani mai amarati si care le au cu furtul, chiar s-au infuriat cand aia au venit din alt sat si s-au mutat pe strada lor. Ar trebui tocmai conationalii lor mai iesiti in lume( nu la furat, bineinteles!!!) de ei. Din pacate, poate doar stra-stranepotii nostri vor apuca vremea ca un tigan sa fie civilizat, noi sigur nu.

     

Lasă un răspuns

 
