RSS

,, RĂI DOMLE, RĂI…”

19 Mar

Răi, buni…

E deja un clişeu…non stop auzim – oamenii s-au  înrăit, ce răi au devenit ! Siiiiiiiigur. Păi…e normal, răutatea creşte direct proporţional cu nevoile. Să presupunem că în sec. XIV, XV etc oamenii  erau mai buni. Păi…fiţi buni ca ei. Ei nu aveau nevoie nici de net, nici de telefon mobil, nici de maşină, nu se schimbau de haine decât o dată la nu ştiu cât timp, nu priveau la TV, nu le trebuiau 30 grade celsius în casă etc etc. Renunţaţi la aceste lucruri şi sunteţi întruchiparea bunătăţii, garantat.

Ne-am înrăit ? Eu nu cred. Eventual am evoluat. Nu ne mai tăiem capetele cu sabia, ci ne uităm urât unii la alţii. Doza de răutate e aceiaşi, doar că-i evoluată şi ea. Lamentări…ce răi sunt oamenii… Nu, răutatea e condiţia evoluţiei. Preţul ei. Păi…spunem că în comunism era rău. Era. Dar şi că după revoluţie, în modernul capitalism atât de dorit, oamenii sunt mai răi. Hm…cum o fi… am vaga impresie că ceea ce se numeşte capitalism, adică competiţie, e perceput ca răutate.

Fiţi buni fraţiilor, aşa ca strămoşii de acum…200  de ani. Eu…sunt bun ca acum. Suntem materialişti ? Păi…mâncaţi ca strămoşii, mămăligă, ceapă şi cartofi, carne numai la Crăciun…şi…gata cu materialismul. Dar…câştigaţi la…bunătate. Sau…ştiu şi eu…dieta asta s-ar putea să dăuneze, creierului îi trebuie proteine, altfel…se cam întoarce şi el 200 de ani în urmă. Bun. Bun dar prost. Adică…cât de bun poate fi un creier prost.

Un clişeu – ne-am înrăit ! Nu, doar s-a civilizat răutatea. Evident, reminiscenţe primitive mai sunt, dar, în general, nu ne mai dăm cu bâta în cap. Mda, posibil că răutatea actuală e mai dureroasă, dar cea dinainte era identică, cu o excepţie, victima murea mai repede…decapitată sau spânzurată. Sunt sigur că în faţa acestei alternative, omul cel bun al secolelor trecute, ar fi zburdat prin sec. XXI.

Lăsaţi văicăreala, trăim într-un secol comfortabil !

 
 

Un răspuns la „,, RĂI DOMLE, RĂI…”

  1. Morocanosul

    21/03/2010 at 10:11

    Un prunc a luat spre buna corectie, 2-3 vergi la palma. Nu a corelat pedeapsa primita cu persoana care a aplicat-o, pentru ca il iubea, si nici cu greseala pe care a facut-o, asa ca a rupt varga si a aruncat-o in soba. Cineva confunda mijlocul cu efectul.
    Ca sa evoluez trebuie sa fiu rau ?
    Nu cred.
    Am mai multe nevoi, deci am mai multe probleme si consum mai multe resurse. Cum imi obtin resursele ? Jefuindul pe celalalt sau privandul de resurse? Ce fac cu problemele mele le transfer pe spatele altuia ( de preferinta african, sau asiatic) sau le rezolv ?
    Nu ne mai taiem capetele, ne aruncam in cap rachete de la cateva mii de chilometri distanta, cu o precizie de invidiat.
    Sunt convins ca as ucide pentru mine si ai mei fara sa clipesc. Aici nu cred sa fie diferenta mare intre mine si omul di sec XVI, dar as prefera sa lupt ca atunci cu o arma in mana. E ceva sa vezi pe cel cu care lupti, ma car stii pe cine ucizi sau de mana cui ai pierit.
    Cand civilizatul american, chinez sau rus imi serveste o bomba cu incarcatura biologica sau chimica mor fara ca macar sa stiu ce mi se intampla.
    Sincer nu cred ca bunatatea are a face cu cele 28-30 grade celsius din casa, cu bogatia proteinelor din diete mea sau cu alte facilitati de ordin tehnic. Astea tin de civilizatie. Bunatatea tine de actiunile tale corelate cu vietile celor de langa tine.
    In urmatorii ani 50-60 de ani nivelul confortului si facilitatile oferite de civilizatie vor creste exponentiali.
    Atunci si eu si Einsthen vom parea la fel de inapoiati ca strabunicul meu care se spala in lighean si nu la dus, care folosea sapun de casa si nu samphon, nu cunostea colgate, messengerul sau telefonul celular.
    Ce bine ca eu le cunosc, saracu Pitagora, saracu Aristotel si Arhimede ce ghinion pe ei.
    Ultimul amintit aici si considerat printre cei mai mari inventatori ai lumii, cred ca avea un creier la fel de performant ca al unui cercetator de la NASA. Creierul nu a cunoscut mutatii structurale majore in ultimii 3000 de ani la nivelul speciei homo sapiens sapiens.
    E greu sa spui ca omul din sec V e mai rau ca cel din sec XI , ca cel din sec XVI e mai prost de cat cel din sec XX sau ca cel din sec XIX e mai sensibil de cat cel din sec XXI.
    Ma vad intrerupandu-l pe Platon cand scrie RES PUBLICA incercand sa-i explic superioritatea civilizatiei mele si apeland la tipar, telefon, praf de pusca, otel, mase plastice, beton, calculator…… si explicandu-i ca toate astea imi dau dreptul sa fiu mai rau.
    Ce fascinat ar fi de minunatiile cele noi (si eu casc gura la tot ce apare ) dar tot cred ca ar gandi ca sunt ca sunt jalnic.
    Rautatea creste direct proportional cu nevoile, spui tu. Asta e fraza de manual bolsevic. Cei multi si saraci, plini de nevoi au dreptul si datoria sa fie rai? intransigenta lupta de clasa.
    Eminescu, adus la capatul rabdarii de vre-un oarecare spunea cu vorba moale si cu naduf „neamul nevoii”
    Orice argument care iti da dreptul sa fii mai rau te dezumanizeaza,
    rautatea e doar pretul nimiciniciei noastre.

     

Lasă un răspuns

 
