RSS

,, DISERTAŢIA UNUI…TIP ”

12 Dec

din tren

Fiind weekend şi o vreme cam de stat la gura sobei, am chef de povestit. Vă ,,povestesc’’ azi disertaţia unui individ, în tren, cam afumat, care mi-a colorat călătoria acum câtva timp. Tren de noapte, în preajma Crăciunului, un compartiment liniştit până la îmbarcarea tipului, pe la Buzău parcă. Redau integral discursul său de ,,bună seara’’, cât îmi mai amintesc.

,, – Seara bună…e liber aici ? Păi şi normal că-i liber că pe bilet scrie că-i locu 43, adică al meu ! Mergeţi departe ? Eu da, pân’ la capu’ liniei, la Iaşi, vin de la frati-miu… Eu domle, de profesie, sunt moldovean. Lumea-i mică tare, aci, în gară, ştiţi cu cine m-am întâlnit ? Cu un vecin domle, un vecin de la mine din judeţ, adică tot moldovean. Uite ăla de acolo, de pe ,,coloar’’, cu gentoiu’ ăla mare, săracu’, n-a găsit loc. L-am ajutat, că io n-am bagaj, numa’ şuba asta, buuuuuuună şubă, de oaie, e sfântă pe geru’ ăsta. Cân’ să salte geanta, hâc !, l-a tăiat peste şale, ea grea, el mărunţel, ce vrei…L-am ajutat când mi-a spus că-i tot moldovean, că alfel…Om de omenie domnule, două kile de rachiu avea omu’ la el, le-a scos, buuuuuun rachiu, de cazan, îl bei ca pe apă, numa’ bunicu’ meu mai făcea aşa marfă, ce om şi bunicu ! Îmi plânge inima cum stă acolo pe ,,coloar’’, vecinu’, poate ne strângem oleacă să-ncapă şi el…ei, dacă nu se poate, las’ să stea acolo, m-oi mai duce eu la el…buuuuun rachiu, prună, păcat, dacă era loc, poate gustaţi şi dumneavoastră. Da’ dacă nu-i….aşa-i de sărbători, mai gustă omu’, acu’ vă spun, că e timp, pân’ la Iaşi e mult, cât am stat la frati-miu, vo câteva zile, n-am gustat mai nimic, cumnată-mea, n-ai văzut aşa om, nu suportă domnule băutura…dacă aţi mai pomenit. Noroc că dădui peste  băiatu’ ăsta, cu geanta, că-i tot moldovean, om de milioane domnule… Ioaneeeee, hai oleacă-ncoa’, s-te vadă lumea, uite-l domle, de la mine din judeţ, vezi…zici că lumea-i mare, de unde, e mică, dă…dă Ioane sticla aia…uite domnule rachiu aici, parcă-i ulei, mmmmmmmmm, medicament curat… Trage Ioane geanta aproape aci, dac-ar încăpea înăuntru, aci, pe mijloc, am sta laolaltă, oameni-s cumsecade, ai sta şi tu la căldură…i-a trage…hm…nu prea intră…e mare, ei, las-o acolo…nu mă, sticla las-o afară, mai stăm de vorbă… stai acolo pe geantă, ce să-ţi fac dacă  ţi-a dat loc în picioare. Mai ies io la tine, că nu-mi ocupă nimenea locu’, las şuba pe el, bună şubă… Îmbrăcat cu asta, cu ciorapi de lână şi cizme de cauciuc, nici capu’ nu mă doare, poa’ să ploaie şi să ningă…te văd cam subţirel îmbrăcat, cu şuleapca aia, nu ţi-e frig acolo pe ,,coloar’’ ?, cam trage parcă…de la uşă…Mă rog, ai bilet în picioare…n-am ce-ţi face. Domnu’, serviţi un dop de rachiu ? Nu ? E bun, da na, nu toată lumea se pricepe, uite, moşu’ meu, fratele lu’ tata, n-a băut, n-a băut şi pe la patruşcinci de ani s-a curăţat…Mă uit şi la Ion ăsta, păcat de el, băiat tânăr şi uite cum la înjunghiat spatele, de mai şi răceşte acolo în ,,corent’’ pe ,,coloar’’, e dus…nici ăsta nu gustă, abia de şi-a muiat buzele-n minunea asta…treaba lui. Sănătate ! mmmm, ce rachiu ! ultima dată, când l-am îngropat pe bunicu’ am mai băut aşa bun, avea o damigeană, special pentru când o muri o ţinea…bine a făcut. Eheeeeeee, uite vine şi naşu’, cu biletele… Să trăiască naşu’, boierule frumos tren ai, numa’ Ion n-are loc, nu i-a dat, mata nu-i poţi da ? Aha…atunci să stea acolo…Cuuuuuuuuuum şefule ? Cum nu-i ăsta locu’ meu ? Uite locu’ 43, vagonu’ 10… Cum, alt 10 ? 10 bis ? …Mă mut acolo atunci, da’ de une’ să ştiu eu ce-i cu bis-urile astea…na, îmi iau şuba şi trec dincolo…Ioaneeee, hai mă că avem alt vagon…tu oricum ai loc în picioare, tot aia e, păcat numa’ de domnii, le mai ziceam una, alta…dacă tot merg la mine-n judeţ…’’.

Pentru prima oară am felicitat compania de căi ferate, că alături de vagonul 10, era vagonul 10 bis…A, să nu uit, după vreo jumătate de oră, săracu’ Ion, rupt de frig, a venit în locul eliberat de moldoveanul de profesie, fără sticlă, loc rămas în mod curios neocupat. N-am nimic cu moldovenii  şi eu am origini acolo, dar asta a glăsuit omul.

 

2 răspunsuri la „,, DISERTAŢIA UNUI…TIP ”

  1. coramica

    12/12/2009 at 8:08

    Pai, cred ca era de profesie betivan, dar sub acoperire. Distractiva faza!

     
  2. oanaclara32

    12/12/2009 at 11:43

    Interesant. Omul suferea de „limbariţă”..grava boala… 😀

     

Lasă un răspuns

 
